آشنایی با انواع پریز در جهان/بخش اول

در حال حاضر، 15 نوع پریز برق متفاوت وجود دارد که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

گاهی اوقات در سراسر یک قاره از برخی از انواع پریز و دوشاخه های برق استفاده می شود، در حالی که برخی دیگر فقط در یک کشور کاربرد دارند. تعداد زیادی آداپتور یا مبدل برای فروش در بازار موجود است که با چند نوع پریز مختلف سازگار است، اما طبیعتا با انواع دیگر پریز سازگار نیستند.

پریز نوع A


پریز نوع A معمولا در آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، ونزوئلا، کارائیب و ژاپن استفاده می شود، نوع A یکی از انواع پریز معمولی، تخت، دو شاخه و بدون اتصال به زمین است که آمریکایی ها با آن به خوبی آشنایی دارند. این پریزها تقریبا همیشه با ولتاژهایی بین 110 تا 127 ولت کار می کنند. برای مثال، پریز نوع A ای که در آمریکا و ژاپن مورد استفاده قرار می گیرند کمی باهم تفاوت دارند. یکی از شاخه های مدل آمریکایی از شاخه دیگر آن کمی عریض تر است. اما در پریزهای ژاپنی هر دو سر دو شاخه هم اندازه هستند. بنابراین، وسایل اکترونیکی ژاپنی ها با پریزهای آمریکایی کار می کنند، اما دستگاه های آمریکایی اغلب با پریزهای ژاپنی کار نمی کنند.


پریز نوع B


مانند نوع A، پریز نوع B هم به طور عمده در آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، کارائیب و ژاپن استفاده می شود. این پریز دارای اتصال به زمین است و نسبت به نوع A یک شاخه سومی غیر مسطح اضافه تر دارد که در زیر دو شاخه موازی مسطح قرار گرفته است. بسیاری از پریزهای آمریکایی نوع B هستند، در حالی که دستگاه های برقی آمریکایی دارای دوشاخه های نوع A یا B هستند. دستگاه های نوع A با هر دو نوع پریز A و B کار می کنند، اما دستگاه های نوع B فقط با پریزهای نوع B کار می کنند. پریزهای نوع B تقریبا همیشه در ولتاژی بین 110 تا 127 ولت کار می کنند.


پریز نوع C


پریزهای نوع C در سراسر اروپا، به جز ایرلند، انگلستان، جزیره مالت و قبرس و همچنین در کشور ما استفاده می شود. آنها همین طور به طور گسترده ای در آمریکای جنوبی به کار می روند. این پریزها دارای دو تا شاخه گرد هستند. پریزهای نوع C معمولا در ولتاژ 220 تا 240 ولت کار می کنند و فقط برای دستگاه هایی 2.5 آمپری یا کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، لوازم الکترونیکی دارای دوشاخه نوع C با انواع پریز نوع E، F، J، K و N هم کار می کنند.


پریز نوع E


یکی دیگر از انواع پریز ، نوع E است که معمولا در جمهوری چک، بلژیک، فرانسه، لهستان، اسلواکی و بخش هایی از آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد. این پریزها مانند نوع C، دو تا شاخه گرد مانند دارند و با ولتاژهای 220 تا 240 ولت کار می کنند. با این حال، پریزهای نوع E تا 16 آمپر را پشتیبانی می کنند و سوکت آنها دارای یک پین گرد است که در قسمت بالایی پریز قرار دارد. دستگاه هایی با دوشاخه های نوع C، E و F با پریزهای نوع E  کار می کنند.


دیدگاهتان را بنویسید