آشنایی با لامپ/قسمت دوم مدل التهابی

در قسمت قبل با تعریف لامپ آشنا شدیم. تعریفی که ما را بیشتر با آن آشنا می سازد و بدان معناست که به یک قطعه الکتریکی با قابلیت تبدیل انرژی الکتریکی به روشنایی رو به رو هستیم.

در این بین انواع لامپ وجود دارد که یکی از آنها لامپ التهابی است. این نوع لامپ رشته‌ای با رشته تنگستن پیچیده شده، در سال ۱۹۲۰ میلادی به بازار آمد. گاهی اوقات این لامپ با لامپ رشته کربنی که در ۱۸۹۰ معرفی شد اشتباه می‌گرفتند.

علاوه بر لامپ حبابی معمولی شامل انواع متنوعی مانند لامپ‌های کم توان و ولتاژ پایین نیز می‌شود که کاربرد زیادی داشته‌اند اما هم‌اکنون به صورت عمده با ال ای دی ها جایگزین شده‌اند.


بعضی از کشورها رغبت زیادی به جایگزینی بعضی از انواع این لامپ‌ها نشان داده‌اند، مانند برنامه جایگزینی لامپ‌های رشته‌ای رایج در استرالیا تا سال ۲۰۱۰، چون این لامپ‌ها از لحاظ بازده تبدیل الکتریسیته مقرون به صرفه نیستند و کمتر از ۳٪ انرژی دریافتی شان به نور تبدیل می‌شود.

تقریباً یا به‌طور کلی، تمام انرژی برق دریافتی به گرمای بی استفاده تبدیل می‌شود که باعت گرمی هوا می‌گردد و باید توسط تهویه‌های مطبوع یا هواکش‌ها از ساختمان دفع شود که اغلب باعث اتلاف بیشتر انرژی برق می‌شود. در بعضی مناطق تاریک و سرد که به گرما و نور نیاز دارند گرمای تولید شدهٔ ناخواسته، ممکن است دارای ارزش باشد.

بنابراین به عنوان یکی از انواع لامپ ها گزینه های جالب توجهی هستند.


دیدگاهتان را بنویسید