آشنایی با کلید و پریز/قسمت اول

یکی از وسایل کاربردی و زیباسازی در هر ساختمانی کلید و پریز است.

امروزه توجه به دکوراسیون ساختمان ها از اهمیت بالایی برخوردار است.در طراحی دکوراسیون اجزای متفاوتی نقش دارند که یکی اجزای کوچک اما تاثیرگذار آن کلید و پریز میباشد.
در گذشته کلید ها و پریز تنوع کمی داشتند، اما امروزه ما شاهد تنوع بسیار خوبی در طراحی کلید ها و پریز ها هستیم که به راحتی می توانیم نوع مناسب با طراحی دکوراسیون مورد نظرمان را انتخاب کنیم.


در اینجا کارشناسان فروش ما سعی بر این دارند تا شما را در شناخت و انتخاب کلید و پریز راهنمایی کنند.


جنس بدنه آن ها از باکالیت است و به صورت یک عایق الکتریکی عمل میکند. ابعاد آم ۸ در ۸ سانتیمتر مربع است. وزن آن ۵۵ تا ۷۵ گرم است. حداکثر جریان الکتریکی قابل تحمل ۲۵ آمپر است.عمر مفید آن با توجه به میزان استفاده ۵ تا ۱۰ سال است.

کلید :

وسیله ای است که برای قطع و وصل جریان برق در یک یا چند مدار الکتریکی به کار میرود.

پریز و دو شاخه :

وسیله ای است که برای اتصال هادیها و بندهای قابل انعطاف در سیم کشی ثابت به کار میرود و شامل دو قسمت است:
۱) پریز ثابت که قسمتی است که با سیم کشی ثابت نصب میگردد.
۲) دوشاخه که قسمتی است که به هادی یا بند قابل انعطاف لوازم برقی یا بند قابل انعطاف پریز دستی متصل میشود.پریز چند راه :
یک دستگاه پریز است که بیش از یک محل برای اتصال دو شاخه داشته باشد.

ولتاژ نامی 

ولتاژی است که دستگاه برای آن ساخته شده و توسط سازنده بر روی آن مشخص شده است.منظور از این ولتاژ و جریان ، مقدار موثر آن است.مگر در مواردی که جز آن ذکر شده باشد.
ولتاژ نامی کلیدهای فرمان روشنایی در تاسیسات برقی مانند ساختماتهای مسکونی ، اداری ، صنعتی و بهداشتی و غیره مورد مصرف قرار میگیرد.طبق استاندارد ملی شماره ۴۶۲ نباید از ۲۵۰ ولت برای تک فاز و ۵۰۰ ولت برای دو فاز و سه فاز و جریان نامی آن از ۲۵ آمپر تجاوز نماید.

به طور کلی کلیدهای برق را بر اساس موارد زیر طبقه بندی میکنند :


بر اساس نوع اتصال : که شامل کلیدهای یک جهته ( یک پل، دو پل، سه پل و سه پول و نول ) و کلیدهای چند جهته ( دو جهته با حالت خاموش، دو مداره، تبدیل، تبدیل دو پل و صلیبی ) میباشد.
بر اساس نوع منبع : متناوب (AC) ، مستقیم (DC) ، و هر دو متناوب و مستقیم.
بر اساس روش به کار انداختن کلید ، بر اساس درجه حفاظت در برابر نفوذ آب، بر حسب روش نصب (رو کار و یا تو کار،نیمه کار و تابلویی ) و …

دیدگاهتان را بنویسید